‘We hebben goud in handen’ zegt Barbara Veldt over de cursus Houd me Vast – Laat me Los (HmV-LmL). Een nieuwe én unieke EFT-cursus die de relatie tussen ouders en hun puber versterkt. ‘De puber doet mee. Het doel is de band tussen ouders en puber herstellen door nieuwe emotionele ervaringen op te doen. En de eerste reacties zijn veelbelovend.’

Barbara Veldt schreef samen met praktijkgenoot Katja Pereira de Nederlandstalige gezinscursus. Samen namen ze deel aan een bijeenkomst met HmV-LmL-trainers vanuit de hele wereld, geleid door de Amerikaanse grondleggers. Deze zoomsessie op zondagavond gaf de doorslag: ‘dit gaan we ook in Nederland aanbieden’. Wel moest de oorspronkelijke cursus flink worden aangepast aan de Nederlandse context.

Zo gezegd, zo gedaan. In 2022 kwam het werkboek ‘Houd me Vast – Laat me Los’ uit en doorliepen Katja en Barbara twee cursussen met deze nieuwe opzet. De eerste groep was via stichting De Hoop, met pubers met allerlei diagnoses. De tweede groep bestond uit ouders die zich aanmeldden via de praktijk Reboost-it van Nienke Siderius. Beide cursussen konden rekenen op veel positieve reacties van zowel ouders als pubers. En de derde groep staat deze week klaar om van start te gaan.

Barbara, wat is uniek aan deze cursus?

‘De puber zelf doet mee. We hebben die drempel heel laag gemaakt. Bijvoorbeeld door een online tienerinterview te doen, waarin we vaste vragenset hanteren. De vragenlijst is ontwikkeld door Christopher Knill, de Engelse HmV-LmL-trainer die in Noorwegen woont en werkt. Verder zijn er vier groepsavonden met alle ouders bij elkaar. Een bewuste keuze, want zo is er uitwisseling en zie je dat je niet de enige bent.’

Hoe krijgen ouders de puber mee?

‘Ja, dat is nog wel eens lastig. We zeggen vaak tegen ouders: vertrouw er maar op dat als jij het er thuis over hebt, je puber vaak wel nieuwsgierig wordt. En communiceer dat je dit voor jezelf doet. Jij wordt er een betere ouder van. En benadruk dat je de hulp van je kind daarbij nodig hebt.’

Hoe ziet de training eruit?

‘Vier groepsavonden, een tienerinterview, een oudergesprek en een gezinsgesprek, waar alles samenkomt. Op de eerste twee groepsavonden komen alle ouders die meedoen dus bij elkaar. Juist die groepssetting zorgt voor veel herkenning en een veilige sfeer. We helpen de ouders een blik naar binnen te werpen. Sta nou eens wat langer stil bij jezelf. ‘Hey, dit doe ik dus’. Ik word bijvoorbeeld zó geraakt door wat mijn puber doet, dat ik blokkeer of juist in vechtstand schiet. En zo kan ik niet de ouder zijn die mijn puber nodig heeft.’

Voelen ouders zich snel veroordeeld?

'Nee, want we focussen niet op goed of fout. Het is júist geen cursus waarbij problematisch gedrag wordt geanalyseerd en we “ohhh, ahhh en boeeee” roepen. We gaan een laag dieper. Waar word je aangeraakt? Helemaal des EFT’s valideren we dat en zeggen we: super logisch dat je zo geraakt wordt. Kennelijk kom je iets van jezelf tegen en ga je op slot, of juist in de aanval. Dit maakt ouders ontvankelijk en responsief. Bij het ontwikkelen van de training hebben we dan ook veel gehad aan onze eigen ervaringen, emoties en blokkades. En tijdens de ouderavonden delen we die ervaringen ook. Dat ontspant. Van de ouders horen we terug: zo geruststellend om te horen dat een professional dezelfde fouten maakt. Ik luisterde vandaag een podcast en daar kwam de zin voorbij: zonder modder geen lotusbloem. Daar geloof ik in. En we hebben allebei wel wat modder meegemaakt.’

Hoe gaat de cursus verder?

‘Na de eerste twee groepsavonden is het oudergesprek. We willen de ouders goed voorbereiden op het gezinsgesprek, want dat is het hart van de cursus. We helpen ouders in deze één-op-éénsetting om helemaal te verzachten. De puber heeft het nodig dat de ouder beschikbaar is, door het gedrag heen kan kijken en emotioneel aanwezig is. In EFT-woorden: dat de ouders toegankelijk, responsief en betrokken zijn. Na deze avond is er nog een derde groepsavond, en dan volgt het gezinsgesprek.”

Hoe pakken jullie dat gezinsgesprek aan?

‘We helpen de puber om met de ouders te delen waar hij of zij behoefte aan heeft. Bij de afgelopen cursus was er bijvoorbeeld een meisje dat vertelde: als ik op m’n kamer zit voel ik me zo verloren en alleen in het donker. Ik heb dan nodig dat jullie naar me toe komen en een arm om me heen slaan. De ouders verzachtten daar zo van. Ze dachten dat hun dochter juist geen contact wilde! De vader riep uit: oooh, maar dát kan ik wel, dit is heel concreet. En ouders kunnen dan soms ook iets laten zien van hun binnenwereld. Haar vader zei: ‘Ik heb dat zelf ook altijd gewild, maar nooit gehad.’ Pas als je open staat, kun je het horen en ontvangen en samen nieuwe wegen gaan bewandelen. Kippenvel, elk gesprek weer.’

 

Meld je aan voor de 'train-de-trainer' 
Op 30 en 31 maart is het trainingsprogramma voor wie veel met gezinnen werken en de puber erbij willen betrekken. Lees meer over de training en meld je aan.

Kijk hieronder het webinar terug van 12 oktober terug:

Deel artikel