Voor veel therapeuten is het praktisch gebruiken van de hechtingstheorie nog best lastig. De inzichten zijn helder, maar hoe de hechtingstheorie voor deze specifieke cliënt in de kamer van nut kan zijn is een ander verhaal.

Hoe benutten we de inzichten vanuit de theorie om de hechtingscontext waarin de cliënt geleefd heeft te verhelderen?

Hoe creëren we samen met de cliënt een coherent verhaal over hechting, over de  gehanteerde hechtingsstrategie en hoe komt die hechtingsstrategie tot uiting in de relaties met anderen?

Hoe kunnen we samen met de cliënt zicht krijgen op zijn binnenwereld en hoe die tot uiting komt in de buitenwereld?

Therapeuten zijn soms wat huiverig om empathische gissingen te doen. Ze blijven emoties uitvragen zonder samenhang te maken met de hechtingscontext. Dat levert wel veel emoties op, maar geen herkenning en validatie voor de cliënt. Als de ervaren emoties als logische oplossing benoemd kunnen worden voor de context waarin iemand leefde, geeft dat rust in het beeld van zichzelf en het beeld van de wereld. Samenhang in chaos brengt bovendien een gevoel van competentie en hoop.

Dit geldt zowel voor cliënten in EFIT, als voor EFT en EFFT.

 

Wat gaan we doen?

  • Voorbeelden tonen van videomateriaal.
  • Het herkennen van emotional handles in de taal van de cliënt (in Tango Move 1).
  • Het herkennen van de impliciete hechtingsstrategie van de cliënt (in Tango Move 1).
  • Samenbrengen van de hechtingsemoties, -ervaringen en -cognities/overtuigingen tot een logisch geheel (Tango Moves 2, 4 en 5).
  • Het onderzoeken van de eigen hechtingsstrategie, blokkades en kansen.
  • In rollenspel oefenen met de focus op de hechtingservaringen en het aanbrengen van ordening op een validerende en reflecterende manier.

 

Aan het einde zullen de deelnemers:

  • Een uitgebreider hechtingsvocabulaire hebben.
  • Beter in staat zijn om empathische gissingen te doen.
  • Hun eigen hechtingsstrategie kunnen gebruiken om de cliënt beter te kunnen begrijpen.
  • Cliënten beter kunnen navoelen in hun reactieve gedrag.
  • Ordening kunnen maken in het verhaal van de cliënt en de focus kunnen leggen op de hechtingscontext.
Deel training

Andere opleidingen & evenementen