Zo maak je samen thuiswerken minder erg

  • 19 maart, 2020;

Zelf-isolatie. Social distancing. Quarantaine. Hoe je het ook wilt noemen: de meeste Nederlanders werken sinds afgelopen maandag vanuit huis. Voor de meesten die normaal 40 uur op een kantoor vertoeven, is dit best een grote omslag. Zeker als je partner ook nog eens thuiswerkt en je nu letterlijk 24 uur per dag, 7 dagen per week met elkaar ‘opgesloten’ zit. In het begin klinkt dit gezellig, maar voordat je het weet vlieg je elkaar in de haren, omdat jij vergeten bent de koffie voor je partner mee te nemen van de keuken naar de eetkamer. Wij geven je een paar manieren waarop je het samen thuiswerken minder erg en zelfs prettig, gezellig en productief kunt maken.

Durf je af te zonderen

Forceer elkaar niet om 8 uur achter elkaar aan de keukentafel te zitten met de radio aan (tenzij jullie dit allebei prettig vinden). Heb je bijvoorbeeld een meeting via bellen, FaceTime of Zoom? Of houd je je therapiesessie met je cliënten via Skype? Of heb je écht even je concentratie nodig? Ga gerust ergens anders zitten. Werk vergt concentratie en dit kan een extra grote uitdaging zijn als je thuis zit. Maar op dat punt komen we zo terug. Voel je ook niet bezwaard om met oordopjes in of koptelefoon op te werken. Als jij liever naar Céline Dion wilt luisteren, terwijl je partner graag Qmusic op de achtergrond heeft, dan is je oordopjes in en je eigen muziek luisteren een hele goede oplossing. Ieder heeft zijn manier van werken en als je in één ruimte zit met elkaar, dan kun je het beste dit gewoon accepteren. En wanneer je langs elkaar komt, kun je elkaar een kus of een knuffel geven (want je collega’s zien dit toch niet).

Neem samen korte pauzes

Dit kunnen we nog wel eens vergeten. Je zit in een goede flow en voor je het weet, heb je zo drie uur achter elkaar gewerkt. Wetenschappers en psychologen zeggen dat je brein maar geconcentreerd kan blijven voor periodes van een half uur tot 45 minuten. Daarna moet je eigenlijk voor 10 minuten je rust pakken. Zet bijvoorbeeld telkens een wekker om de 45 minuten. Als de wekker afgaat, schuiven jullie alles even aan de kant. Eet of drink even wat. Haal even een frisse neus buiten op het balkon of in de tuin. Doe wat strekoefeningen om pijn in je nek of rug te voorkomen. Je kunt deze 10 minuten ook gebruiken om kleine klusjes in huis te doen. Als je de hele dag thuis zit, kun je snel letten op dingen die niet schoon zijn. “Wat is de vloer vies. Het beddengoed moet eigenlijk gewassen worden. Ik wil de bank eigenlijk een kwartslag draaien.” In 10 minuten kun je lopen op een schone vloer, zijn je lakens aan het draaien in de wasmachine en lijkt de huiskamer ineens een stuk groter.

Klets tussendoor even bij

Samen thuiswerken kan er ook voor zorgen dat jullie elkaar meer kunnen betrekken bij jullie werk. Wat doet je partner eigenlijk op een werkdag? En weet je partner ook dit van jou? In deze tijden kunnen jij en je partner veel meer met elkaar delen over jullie werk. Moet er stoom afgeblazen worden? Of heb je iets grappigs te vertellen? Deel dit! Zo krijgt je partner bijvoorbeeld meer inzicht in hoe jij je therapiesessies voorbereid. En zo krijg jij meer duidelijkheid in het beroep van jouw partner. En wanneer de werkdag erop zit, hebben jullie het bijkletsen over “Schat, hoe was het op werk?” allang gehad en kunnen jullie lekker op de bank met een glaasje wijn praten over hele andere dingen.